This website proposes and makes available suicide prevention tools developed specifically for persons with an intellectual disability (ID) or an autism spectrum disorder (ASD).

Context of the project: absence of tools adapted to the needs of persons with ID or ASD and specialized clinical settings

Before 2018, there was a dearth of suicide prevention tools and guidelines specifically for persons with an ID or ASD. Yet these persons have specific needs and particularities that must be addressed. Because they do not take these particularities into account, the suicide risk assessment tools developed for the general population are not adequate with persons with an ID or an ASD.

Meeting the professionals’ needs: tools developed in partnership with specialized intervention settings

The tools in the IDAS Process have been developed to meet the needs expressed by numerous actors in ID-ASD specialized intervention settings.

The IDAS Process is the result of a series of collaborative research projects involving research centres and intervention settings from 2015 to 2020. The research reports are available when completed in the References section.

The dynamic model of suicide in persons with an ID or ASD is currently the object of a validation study. The results should be published in 2021.

Training sessions on the IDAS Process

Training sessions on the IDAS Process are offered by the Service québécois d’expertise en troubles graves du comportement (SQETGC) and the ID and ASD rehabilitation network in Quebec, Canada. All training sessions are in French. To learn more or to register to a training session, please visit the SQETGC website.

Development team

Research Centres:

Logo centre for research and intervention on suicide ethical issues and end-of-life practices
Logo of DI-TC Research Chair

Research projects on which IDAS is based are directed by:

  • Cécile Bardon, PhD, Associate Director, CRISE, Professor, Psychology Department, Université du Québec à Montréal (UQAM)
  • Diane Morin, PhD, Scientific Director, Institut universitaire en déficience intellectuelle (DI) et en trouble du spectre de l’autisme (TSA), Chairholder, Chaire de déficience intellectuelle et troubles du comportement (DI-TC Chair), Professor, Psychology Department, UQAM.

Project coordinators are:

  • Xénia Halmov, MA, psychoeducator (2015-2018)
  • Lorraine Millette, MSc (c) Psychology (2018- 2020)

Research assistants:

  • Louis Philippe Coté, PhD (c), Psychology, UQAM. Research Intern (2015-2016)
  • Mélina Boulé, PhD (c), Psychology, UQAM. Research Assistant (2018 – 2019)
  • Geneviève Lord, PhD (c), Psychology, UQAM. Research Assistant (2018 – 2019)
  • Sarrah Thomas-Persechino, PhD (c), Psychology, UQAM (2019-2020)
  • Nadia Moussa, PhD (c), Psychology, UQAM (2020)

Partner organisations

Directions DI-TSA of CISSS and CIUSSS in Quebec

  • Bas-Saint-Laurent
  • Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal
  • Chaudière-Appalaches
  • Côte-Nord
  • Est-de-l’Île-de-Montréal
  • Estrie
  • Laurentides (Centre du Florès)
  • Laval
  • Mauricie—Centre-du-Québec
  • Montérégie-Ouest
  • Outaouais
  • Québec
  • Saguenay—Lac-Saint-Jean

Hospitals

  • Rivière-des-Prairies Hospital
  • Louis-H.-Lafontaine Hospital
  • Institut universitaire en santé mentale de Montréal (IUSMM)

Suicide prevention centres and crisis services

  • Suicide Action Montréal
  • Institut universitaire de gériatrie de Sherbrooke
  • Tel-Jeunes
  • Regroupement des centres de prévention du suicide du Québec (RCPSQ)

Organisations related to intellectual disability and Autism Spectrum Disorder

  • RENTED
  • Société québécoise d’excellence en troubles graves du comportement (SQETGC)

Research projects

  • 2018-2021 – « Valider empiriquement le concept opérationnel de « l’option suicide » pour comprendre les comportements suicidaires chez les personnes ayant une déficience intellectuelle ou un trouble du spectre de l’autisme » Bardon C., Morin D., Saïas T., Project funded by SSHRC Insight Development grant.
    • Thomas Saïas, PhD, Professor, Psychology Department, UQAM
  • 2018-2020 – « Stratégie innovante de mobilisation des connaissances en prévention du suicide chez les personnes ayant une DI ou un TSA : Collaborer avec le réseau pour améliorer les services » Bardon C., Morin D. Grant: « Les déterminants à la participation sociale des personnes ayant une déficience intellectuelle ou un trouble du spectre de l’autisme » Research Grant: CNRIS-OPHQ.
  • 2016-2017 – « Développer des stratégies d’intervention auprès des personnes suicidaires présentant une déficience intellectuelle (DI) ou un trouble du spectre de l’autisme (TSA) », Projet de stage postdoctoral. Bardon C., Lanovaz M., Morin D. Bourse de stage postdoctoral CNRIS.
    • Marc Lanovaz, PhD, Professor, Psychoeducation Department, Université de Montréal
  • 2014-2017 – « Comprendre et estimer le risque suicidaire chez les personnes présentant une déficience intellectuelle (DI) ou un trouble du spectre de l’autisme (TSA) » Bardon C., Mishara B., Morin D., Weiss J., Grant: CIHR.
    • Brian Mishara, PhD, Director, CRISE, Professor, Psychology Department, UQAM
    • Julie Mérineau Côté, PhD, Psychologist, CIUSSS Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal
    • Daphné Morin, MA, chef de service, CIUSSS Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal
    • Jonathan Weiss, PhD, Faculty of Health, York University
  • 2013-2014 – « Consensus d’experts sur l’estimation du risque suicidaire chez les personnes ayant une Déficience intellectuelle ou un trouble du spectre de l’autisme » Bardon C., Morin D., Ouimet AM, Financement démarrage de projet CRISE.
    • Daphné Morin, MA, chef de service, CIUSSS Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal
    • Anne-Marie Ouimet, MA, APPR, CIUSSS Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal

Projects have received the scientific support of:

Credits (images)

Icons made by Freepik from www.flaticon.com